Många är de frestelser vi ställs inför dagligen när vi surfar. Även om vi kanske bara gick in på Instagram för att titta på vad någon släkting lagt upp, så kommer du matas med annonser från företag som säljer både det ena och det andra. Många av annonserna du ser är dessutom riktade till just dig och baserade på dina intressen. Inte konstigt att vi blir shoppinggalna!
Du är inte den enda som älskar att fynda online. Utbudet är i princip obegränsat och annonserna du får i din feed är anpassade efter var du bor, vad du söker efter och en massa andra parametrar. Ibland slår annonserna rätt och lyckas pricka in något som väcker ett behov hos dig att handla. Hur mycket klickar du hem varje månad? Vid närmare eftertanke är det kanske inte så lätt att inse att du klickar hem lite mer än vad du faktiskt tänker att du gör. Eller är du den där som nästan aldrig handlar online?
Online shoppingen triggar bra deals
Vid en självrannsakan kan det ibland bli svårt att inse hur mycket man spenderar på online shopping. Även om det har många fördelar: inte minst de dygnsöppna butikstiderna och att du har möjlighet att titta runt efter billiga erbjudanden, fri frakt och liknande, så är det kanske ibland lite för lätt! Vad skulle till exempel hända om du utmanade dig själv och hade en online shopping-fri månad?
Kanske skulle konsekvensen bli att du handlade mer i butik. Kanske skulle du inse internetshoppingens fördelar men komma ur nästa månad mer lite mer pengar att handla för den här gången? Att prova rannsaka sig själv och sitt shoppingbeteende kan vara nyttigt då och då. Det viktiga är att när man handlar online så ska man tänka på att göra en kort behovsanalys: behöver jag det verkligen? För det är när de där sandalerna och väskorna börjar hopa sig i garderoben som man undrar vad det egentligen är man försöker göra när man shoppas så mycket.
Kanske att alltid få till en bra deal?