”Stora kedjor nobbar näthandel” – är rubriken på en artikel från Dagens Nyheter vilken handlar om just det, att trots att allt fler handlar via nätet, så är stora kedjor anti att sälja över nätet. Informationen har artikeln fått från tidningen Market som gjort en sammanställning vilken visar att 55 av de 133 största bolagen och kedjor som finns inom detaljhandeln inte har någon e-handel. I artikeln kan man också läsa att VD:n vid handelns undersökningsföretag HUI Research tror att det beror på att företagen ser e-handel som ett hot snarare än en möjlighet. Och det är ju verkligen märkligt att fler företag inte ser hur smart det är med e-handel. Speciellt när det faktiskt är som så att allt fler föredrar att handla på nätet, och det oavsett om det är skor eller kläder som de ska handla. Ta exempelvis skor som ett exempel. Om du ska handla exempelvis skor online så kan du lätt få en överblick kring var priserna är som bäst, och du kan lätt hitta skor som kanske snabbt tar slut i butik. Det du behöver göra är att ha koll på din storlek, och när du väl vet den så är det bara att klicka på köp så levereras skorna hem till dig. Det är så enkelt och simpelt att andra alternativ känns dumma. Numera är det ju också väldigt säkert att handla på nätet, även om det är klart att det finns vissa saker att ha i åtanke. Här kan du läsa 9 metoder om hur du minimerar riskerna med onlinehandel. Det är också mycket lättare att veta vad som är trendigt när man handlar på nätet, kolla bara på den här filmen nedan som tar upp vad som är trendigt i vår. Mycket de tar upp handlas lättast på nätet, likaså är det om du kollar igenom modetidningar som exempelvis Elle i jakt på de senaste modekläderna.