Aldrig tidigare har det byggs så många lager i Sverige som idag. Anledningen är att vi svenskar är allt mer frälsta inför den nya handelsformen – e-handeln, som vinner mark på alla möjliga områden. Kunderna vill ha snabba leveranser, och flaskhalsarna brukar kunna härledas till just lagret och lagerlogistiken.

Tidigare har vi skrivit om vikten av bra lagerlogistik när man startar upp en e-handel. Allt fler undersökningar och mätningar av e-handelns aktörer bekräftar nu att bilden av kravet på snabb leverans och bra lagerlogistik är avgörande för vilket företag eller återsörsäljare som kunden väljer. Och helst vill de ha expressleverans gratis. Hur ska man som e-handlare prioritera kvalitet, att inga fel görs, men att leveransen fortfarande är inom rimliga mått? Förmodligen är det avgörande vilken marknad du konkurrerar på.

Lagret centralt för utmaningar

Den största utmaningen tycks vara att överväga var lagret ska finnas. En fördel med e-handel har varit att lagerkostnaderna inte har behövt vara så höga, eftersom man har kunnat välja att hyra ett lager som inte ligger nära storstadsområdena där lagerutrymmena är dyrare. Nu håller kartan på att målas om; när kunderna kräver snabba leveranser (framför allt i storstäderna) kan det vara avgörande hur snabbt ett paket kan levereras. Det som i slutändan avgör om det blir ett klick hem till kund eller inte är fraktkostnaden och leveranstiden.

Framför allt finns det några områden där e-handlarna aktivt arbetar för att komma till bukt med flaskhalsen.

  • Snabbare leveranser i storstäderna
  • Utarbetad och genomtänkt lagerlogistik
  • Automatisering av lagret
  • Utöka kapaciteten

Det pågår en byggboom i lagerbranschen. Allt fler verksamheter ställer om till e-handel och konkurrensen börjar hårdna allt mer om var man ska sätta upp sitt lager. Det blir billigare att sätta sitt lager längre ut i glesbygden, men då har an inte samma konkurrensfördel när det kommer till hur snabba leveranser man kan utföra. Å andra sidan kan man lägga mer pengar på automatisering av pakerleveransen på lagret och säkerställa att färre fel görs.