I Sverige har sommaren 2012 minst sagt bjudit på ett varierande väder, där regnet och dominerat betydligt mer än värmen och solen. Detta är något som får följder för flera olika branscher. För konsumenter kan en lågkonjunktur för en bransch vara ett perfekt tillfälle för att göra riktigt bra fynd. Priserna, när det gäller exempelvis mode, märks med röda prislappar och detta är något som märks även på nätet. För tillfället har man därför kunnat hitta riktigt snygga skor online till bättre priser och med en lägre åtgång än tidigare. Alla negativa nedgångar kan därför även gynna vissa grupper, som i detta fall blir konsumenterna.
Sämre period för skor och kläder
När det gäller den svenska försäljningen av skor och kläder, så blev resultaten från sommarens shopping sämre än väntat. Även om många shoppar när det regnar, speciellt på nätet, så är det vissa segment som drabbas negativt. Regnar det så vill inte lika många personer köpa sommarkläder och nya sandaler prioriteras bort för annat som känns mer nödvändigt för stunden. Sommarkläderna väljs därför ofta bort i förmån för gummistövlar och biobiljetter. Traditionellt så kan inomhusgallerior klara sig bättre under regniga perioder mot de butiker som ligger placerade på öppna shoppinggator utomhus. Här kan man läsa mer om sommarens situation för landets detaljhandel.
Andra kategorier, utöver kläder, som gärna blir prisnedsatta i regniga perioder är de klassiskt säsongsbetonade produkterna. Det kan handla om utemöbler, grillar och strandprodukter. Som konsument kan man, om man har plats, passa på och köpa för att spara till nästa säsong.